Benvinguts a l’exposició «Alacant i el seu tren». Aquest treball arreplega l’evolució constant de la ciutat alacantina al llarg de l’últim segle i mig mitjançant la visió dels Camins de Ferro.
Des de temps més primitius, el ferrocarril ha demostrat ser una peça clau en el desenvolupament econòmic. Un eix vertebrador de petits pobles amb les grans ciutats.
Alacant, per la posició estratègica que té, és una finestra d’oportunitats amb el Mediterrani.
Cal destacar que la província va ser un primer punt de connexió fèrria amb Madrid, l’any 1858, gràcies a l’obstinació de la societat alacantina que, juntament amb el projecte del Sr. José de Salamanca, i la Companyia de FFCC d’Alacant a Almansa (més tard MZA), van fer possible que Sa Excel·lència, la Reina Isabel II, estiguera en el viatge inaugural del 26 de maig de l’any 1858.
160 anys donen per a molt..., des del «Tren Botijo» al «Tren Correo». Dels expressos dels anys 70 de la companyia Dels Wagons and Lits al Talgo per via electrificada a la fi dels 80. Després va arribar el popular «Euromed» que connecta Alacant amb Barcelona.... El progrés s’obria pas. Ja en ple segle XXI, el primer tren AV, l’Àlvia, entrava a Alacant Terme.
I l’avanç més recent i rellevant va ser l’arribada i la implantació del «AVE» (Tren d’Alta Velocitat), que connecta Alacant amb Madrid en poc més de dues hores. Tota una fita.
Tampoc ens oblidem dels ferrocarrils de via estreta. El TRAM ha sigut una aposta encertada per part de Ferrocarrils de la Generalitat. En l’actualitat, n’hi ha 6 línies, una d’aquestes nova, la L5 que recentment ha sigut estrenada. La reimplantació del tramvia va poder ser una aposta arriscada, però es correspon a la perfecció amb els nous temps que ens esdevenen. Aquesta exposició, mitjançant mòduls a escala N (1/160), vol representar aquest passat, aquest present, per a mai oblidar d’on venim en un futur.