«Alacant, rodem» ha sigut concebuda com una exposició que vol fer conèixer, a través d'una gran varietat de documents, imatges i objectes, la presència que el cinema ha tingut a Alacant i a les seues comarques al llarg dels anys. Des que el 1902 l'aficionat al cinema Luis Rodes Lamaignère va presentar als espectadors del saló Novedades, a la rambla de Méndez Núñez d'Alacant, unes quantes preses cinematogràfiques rodades a la franja litoral de les comarques del Baix Vinalopó i del Baix Segura, fins a la Ciutat de la Llum com a símbol i realitat de la presència de la indústria cinematogràfica a la nostra terra, Alacant ha servit de localització per a un nombre ingent de produccions nacionals i internacionals. En la majoria dels llargmetratges, aquests escenaris van servir com a llocs suplantats que simulaven els carrers de Buenos Aires, els deserts de Nou Mèxic, la selva del Sudan o els tuguris de Casablanca. Altres vegades, molt menys freqüents, aquells escenaris oferien un cert paisatge de mediterraneïtat local.
L'exposició està estructurada en diferents apartats. El primer està dedicat als rodatges de pel·lícules a Alacant, amb fotografies que van des d’El héroe de Cascorro (1929), amb escenes filmades al Palmerar d'Elx, fins a imatges més recents com la de Fernando Trueba dirigint el rodatge d'escenes de Two much (1995) a la platja del Campello. Juntament amb la mostra de fotografies s'ha reunit una interessant selecció de cartells i programes de mà que permet a l'espectador fer un recorregut a través d'aquest gran nombre de pel·lícules que, en major o en menor mesura, han tingut Alacant i les seues comarques com a escenari de rodatge.
L’apartat següent ofereix una visió històrica de l'exhibició cinematogràfica a la ciutat d'Alacant a través de plànols arquitectònics històrics d'algunes de les sales de cinema més importants que ha tingut la ciutat. Per a completar aquesta visió es mostra una sèrie de fotografies de façanes i interiors d'aquests cinemes, al mateix temps que s'han penjat unes marquesines que, a manera d’immensos cartells, es col·locaven a l'entrada dels cinemes com a cridaners reclams visuals de les estrenes cinematogràfiques.
Al Festival de l'Alfàs del Pi se li dedica un espai propi, un referent fonamental de la cultura cinematogràfica de les nostres comarques des de fa més de vint-i-cinc anys. Cartells, fotografies i altres materials componen la variada documentació que ocupa aquest apartat de l'exposició. També s'han preparat unes vitrines que recullen documents inèdits sobre el director de cinema aragonès Florián Rey, que va passar els seus últims anys de vida a Alacant fins a la seua mort el 1962, i les despulles del qual descansen en una fossa comuna del cementeri municipal. Finalment, l'exposició es completa amb una selecta mostra de vinils de bandes sonores cinematogràfiques, moltes de les quals pertanyen a llargmetratges rodats a Alacant, i amb les quals s'ha confeccionat el fil musical que ambienta la sala El Cub.
La majoria dels objectes de l'exposició provenen dels fons de la col·lecció privada de l'empresari de cinema Paco Huesca donats al Centre Cultural Les Cigarreres i a l'Arxiu Municipal d'Alacant. Els materials relacionats amb el Festival de Cinema de l'Alfàs del Pi han sigut cedits per l'ajuntament d'aquesta localitat de la Marian Baixa, mentre que els documents de l'homenatge a Florián Rey han sigut aportats per José María Pemán, estudiós del cineasta aragonès i director del Festival de Cinema de La Almunia. El gruix dels vinils de bandes sonores pertanyen a la Fonoteca Virtual de la Universitat d'Alacant.
// WEB: Visitar web
http://alimentatedelacultura.es
// ACTIVITATS
// PUBLICACIONS