“Fotografiar és posar el cap, l’ull i el cor en el mateix punt de mira”.
Henri Cartier-Bresson
“La fotografia com a art comença allí on acaba la seua comesa documental i informativa, i per tant, els seus horitzons són il·limitats”.
Andreu Mir Escudé
“Alguns estudiosos proposen considerar la fotografia més que concisament un art, com un mitjà: un mitjà d’expressió, un mitjà de creació, un mitjà de comunicació; amb això no ens limitaríem exclusivament a l’experiència estètica i conceptual pròpia de l’art, sinó que contemplaríem la presència del fet fotogràfic dins d’un procés comunicatiu continu i integrat, i com a reflex d’una sensibilitat i d’un temps” .
Joan Fontcuberta
Des de la seua inauguració, al desembre de 1999, la fotografia ha estat present al Museu de la Universitat d’Alacant, tant en les exposicions temporals com en l’adquisició d’obra. La col·lecció reuneix un total de 482 imatges resultat de les adquisicions fetes per la institució universitària al llarg d’aquests anys, però sobretot, de les donacions fetes pels mateixos artistes.
La col·lecció fotogràfica del MUA arreplega el treball de 38 fotògrafs de procedència molt diversa, amb trajectòries vinculades al món de l’art en uns casos i a la fotografia de caràcter documental en uns altres.
La fotografia d’autor, també anomenada creativa o artística, és aquella que es converteix en suport per a l’experimentació estètica i en vehicle per a la plasmació de noves realitats somiades, viscudes o imaginades.
Per aquesta exposició s’han seleccionat 16 obres de 17 fotògrafs que fan ús del llenguatge artístic per a presentar una particular manera de veure la realitat: diferents formes d’entendre els espais urbans i arquitectònics en les obres de Margarita Andreu, Isidro Blasco, Aitor Ortiz i Julius Shulman; contadors incansables d’històries com Cristina Fontsaré, Alicia Lamarca, Paloma Muñoz i Walter Martin; paisatges desolats, silenciosos i en lluita constant com els de Carlos Cánovas, Mayte Vieta, Josh Müller i Francisco José Sánchez Montalbán, o manipulats per la intervenció de l’home segons Jérôme Combrier; el testimoniatge d’un lloc i un temps en l’obra de Santos Montes; la fotografia com a abstracció en les imatges de Rafael Navarro o qüestions relatives a la identitat en les obres de Patricia Gómez i Jesús Zuazo.