Introducció
Aquest taller va plantejar un recorregut per més de 3.000 anys d’història de l’art. A partir de retrats de personatges de diferents àmbits, des de reis, nobles i burgesos als mateixos artistes, es va facilitar l’aproximació a un gènere considerat d’una gran rellevància des de l’antiguitat , ja que ha sigut l’espill en què s’ha plasmat el poder, la classe social, l’espiritualitat o la personalitat del retratat. Des de l’època egípcia a la creació artística contemporània, la tradició del gènere del retrat ha reflectit les maneres de vida i els valors culturals, ideològics, religiosos i polítics de cada època, i ha manifestat, a partir del segle XX, una gran llibertat creadora.
Metodologia
El taller s’iniciava amb una projecció d’imatges en PowerPoint que introduïa als alumnes en els diferents corrents artístics que han treball el tema del retrat, com també en l’emotivitat dels colors, l’expressivitat de les línies, etc. Els temes analitzats en aquesta introducció van ser:
- La imatge del poder a Egipte
- Roma: l’emperador i el poble pla
- Reis medievals
- El retrat dels donants en el gòtic
- Les taules flamenques: el retrat de la burgesia
- Artistes i mecenes del Renaixement italià
- Les corts europees en el Barroc
- Goya i el retrat psicològic
- El retrat costumista en el segle XIX
- El rostre de les avantguardes
- La fotografia i el retrat
- Autoretrats
Tots aquests continguts s’estructuraven en tres parts: evolució històrica del gènere del retrat, un joc de cerca que consistia a trobar el pintor que es retratava dins de la seua obra (Menling, Miguel Ángel, Velázquez o Caravaggio) i un recorregut per l’obra de pintors que s’han autoretratat amb profusió: Dürer, Rembrandt, Van Gogh o Picasso.
En el treball creatiu de taller cada alumne va elaborar el seu autoretrat a grandària natural. Per a això podien fer ús de tècniques de dibuix, pintura i collage. Tombats sobre paper continu, i amb l’ajuda d’un company, dibuixaven la seua silueta. S’insistia en la importància de la postura per a expressar la seua forma de ser. Més que l’aparença física, el que es proposava als participants era un exercici d’introspecció a partir de com plasmar estats d’ànim, personalitat, temors, aficions o somnis.
En aquest taller van participar 1.300 alumnes d’edats compreses entre els 8 i els 18 anys.